Cerrar

es | val   

Com passar de vigilants a intel·ligents

Conéixer l’entorn on opera la teua empresa pot ser font de grans avantatges estratègics.

Publicado por zubiria
jueves, 08 de abril de 2010 a las 09:00

Els mercats i les tecnologies que conformen l’entorn de les pimes evolucionen d’una manera cada vegada més accelerada. En este entorn, les empreses que no formalitzen i exploten sistemàticament la informació de valor es veuen desbordades, no poden gestionar totes les informacions que reben, ignoren informacions d’alt valor, el seu procés de presa de decisions es ralenteix i, en resum, perden oportunitats de negoci.

Actualment existeix una gran quantitat de fonts d'informació disponibles en Internet (tant en la web superficial com en les bases de dades de la web profunda) que generen molta informació molt especialitzada i d'alta qualitat. Si sistemàticament s’explota tot este volum d’informació, suposarà la detecció d’oportunitats i avantatges competitius per a l’empresa, cosa que li ajudaran a consolidar-se i créixer en el seu mercat.

Analitzem amb Miguel F. Borras, d’Antara, el concepte d’intel·ligència competitiva, i com pot ajudar una pime en la gestió de la innovació.

- Què significa el concepte de vigilància competitiva?

La intel·ligència competitiva és un concepte evolucionat des de la tradicional vigilància tecnològica que s’aplica en empreses grans i en determinats sectors de forma especial (indústria farmacèutica, electrònica...). En la vigilància tecnològica es pretén conéixer per on va una tecnologia, què es patenta i què es publica als mitjans científics. És útil sobretot per als departaments d’R+D de les gran empreses.

Però la intel·ligència competitiva va més enllà. Persegueix conéixer què fa un sector. Els nostres competidors. Què passa que afecta els nostres clients. Quan es parla bé o malament d’un producte...

- Este concepte, per tant, deixaria d’estar relacionat només amb les grans empreses, no és així?

Qualsevol empresa, independentment de la seua grandària, pot beneficiar-se de saber què està passant al seu voltant. Des d’un microempresa de tres o quatre empleats, dels quals tenim clients, fins a un autònom, en funció de quin siga el seu negoci.

- Quins avantatges presenta per a les pimes implementar en l’empresa un sistema com este?

Una pime no pot estar dedicada a filtrar la informació que proveeixen els cercadors d’Internet. Ha de concentrar els seus esforços i optimitzar els seus recursos al màxim. Per tal d’encertar en les accions cal que estiga convenientment informada. No pot donar l’esquena a la informació que flueix en el mercat, perquè estem en un mercat global, i tot ens afecta. Costa el mateix estar al tant d’una empresa que fa el mateix que tu al Brasil que vigilar la competència de la teua mateixa ciutat. Per això, qualsevol pime ha d’escoltar el mercat, i avui en dia això implica fer ús d'eines d'intel·ligència competitiva.

- Quins són els desavantatges o inconvenients que pot trobar la pime?

Inconvenients els mateixos que quan començàrem a utilitzar el correu electrònic. Calia tindre un equip connectat a Internet i temps per a llegir el correu que rebérem. Amb la intel·ligència competitiva hem de tindre un equip connectat a Internet i temps per a fer ús del programa que gestiona les dades. Este és l’inconvenient. No obstant això, ara tothom utilitza el correu electrònic.

Abans dedicàvem temps a llegir els diaris, a acudir a les fires... ara hem de substituir part d'este temps pel de processar informació arreplegada automàticament del nostre entorn.

- Quins serien els passos a seguir per tal d’implementar un sistema com este en la pime?

El primer pas seria asseure’s a definir què volem saber i de qui. Quin tipus d’informació i sobre quins temes ens interessa. Preparar un sistema d’intel·ligència i després tindre la disciplina de treballar amb ell gairebé tots els dies.

- Quines eines disponibles en el mercat poden ajudar les pimes en este senti?

En disposem de diverses: des dels cercadors gratuïts d’Internet, els quals no donen les prestacions necessàries per a una empresa, fins a sistemes especialitzats molt cars i que requereixen personal molt qualificat per al seu ús, passant per sistemes orientats cap a l'usuari final, com ara Innosense, el qual funciona en lloguer amb costos molt baixos.

- Quins avantatges presenta BIAS davant d’altres sistemes?

BIAS forma part de la plataforma Innosense per a la gestió de la innovació. Es tracta d’un cercador semàntic, és a dir, que podem fer-li entendre la informació que troba en Internet. Hem de tindre en compte que els cercadors en Internet no entenen el que troben ni saben si un nom pertany a un producte, així com tampoc si es tracta d'un producte competidor nostre. BIAS sí ho pot saber.

A més, és reactiu: podem preparar-lo i esperar els resultats que ens va donant dia a dia, sense haver de fer múltiples consultes cada vegada.

És programable per a accedir a la web profunda. És la part d’Internet no visible per als cercadors i que conté el 80 % de la informació tècnica.

Finalment, per no estendre's molt, cal destacar que funciona en lloguer a partir d’uns 100 € al mes, de manera que es tracta d'una inversió per a l'empresa.

24.659 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO